samedi, octobre 04, 2008

landmanalaugar-thorksmork

Landmannalaugar - Skogafoss (iceland 2008)

1er dia landmannalaugar(ascens Balhanukur)

El primer dia varem agafar un autobus de reykjavic que després de passar per unes pistes i rius increibles(en tots els sentits) ens va deixar en el seu destí i al principi del nostre començament. Ladmannalaugar, terra de rius, volcans, foc, fumeroles... Terres de tots colors, marrons, vermelles, turqueses...

Varem plantar la tenda, varem dinar, i acte seguit vam veure una muntanya que s'elevava uns 500 metres per sobre nostre, i una carena s'hi enfilava força temptadora. Vam decidir pujar-hi. Amb la gran sorpresa que aquell ´"pic" no era més que un miratge del balanuhkur que s'elevava al redera, encara ens kedaven uns 200m d desnivell. Aixi que com que era el primer dia hi vam pujar. Les vistes des de dalt eren increibles. Es veia tot islandia prcticament.(vatnajokul, myrthaljokul, longjokul, thingvatn...)

A dalt vam coneixer a l'Anna una dona d'uns 70 anys alemanya, que ens acompanyaria durant tot el viatge, i que baixant semblava una cabra.

2n dia landmannalaugar - Sodul(15km)

En aquesta ruta travessavem el parc natural de Fjallback, aixo vol dir que durant tot el dia vam star passant fumaroles, i contrastos de colors impresionants. juntament amb formacions volcaniques innimaginables. Tot i que tb val a dir que just a abans d'arribar a sodul vam trobar un minidesert d'uns 2km, que es van fer eterns, sort que el cami està perfectament senyalitzat, perque sino encara hi seriem, entre la boira i que tot era igual... Però al final varem arribar al Sodul. El Sodul es un refugi que es preciós,però te el mateix defecte que tenen tots els refugis en aquesta ruta islandesa, està colocat de ple en el vent, de tal manera que els que anem en tenda, ens les haviem d'ingenyiar per que el vent no doblegues la tenda.

Després a la tarda vàrem pujar al cim més proper(sodul) patint una mica amb tant de vent, però s'hi veien vistes del torfajokul, de tots els que venien caminant darrere nostre, i de la ruta que haviem fet.(i al fons petitet Landmannalaugar).La pujada era cura 30 min havies anat i tornat.

Després com que encara quedava força estona, varem començar a seguir un camí marcat, que s'en anava directe a l'altre costat de la muntanya. Feia molta boira, i no veiem re, de cop es va obrir i s'hi va veure tota la vall amb tota la muntanya farcida de fumaroles. Més endavant s'hi va veure una placa de neu no gaire llarga uns 200m, varem decidir baixar akell tros ja que les trasses anaven per alla. I quan vam arribar a baix varem veure que haviem travessat la part estreta d'un petit glaciar. A l'esquerra teniem una Morrena de 60m d'alt i uns 200m d'amplada. estava estupefacte(vaig entendre llavors que el sindrome d'Stendhal deu existir de veritat). Això si al tornar la boira ho havia envaït tot i em va anar d'un trist que no em perdés...Ja que el camí no existia només eren estaques altes com sant paus, però que amb una boira que no veus a 1m, no serveixen de res.

3er dia Sodul - Alfavatn(16km)

El dia següent varem sortir de sodul i varem començar a caminar per un cami que teoricament baixava, però que no parava de pujar i baixar en tota l'estona. Plovia a bots i barrals, i feia un vent, que tot i portar una motxilla de 20km, en més d'una ocasió ens va enviar 3m, cap enrere(i no exagero)

Després el camí s'aproximava, al torfajokul, i ens ensenyava unes morrenes increibles. El camí era inceible (i aixo que ens vam perdre molta cosa pel temps)

Al final després d'una baixada molt pronunciada, on baixari amb motxilla era un pél perillós varem arribar al fons de la vall, i després de caminar uns 5km, varem arribar al nostre destí Alfavatn.(aquesta nit la varem passar dins el refugi, les condicions no permetien masses més coses).

4rt dia Alfavatn - Botnar(15km)

El dia següent vam sortir dora. I varem fer la que per a mi era l'etapa més dura de totes. pràticament íntegres de desert, val a dir que anaves passejant envoltat de volcans i muntanyes increibles.
Durant aquesta ruta travesses els teus primers rius. 5o de temperatura ambient, amb l 'aigua tocant als coll... i amb una motxilla grossa, la veritat es que els videos son per penjar al youtube, però sento dir que no us donare aquest gust.

Aquí varem coneixer un altre personatge que ens acompanyaria tots els dies, es danes i estava fent la ruta sol.

Just abans d'arribar al refugi vam tenir una de les millors vistes que mai he vist. Una panoramica de 3 dels glaciars més grants dEuropa (Myrthaljokul, Eyfjallajokul,tinfjaljokull) També haig de dir que la treva del temps per poder veure tot això va durar 10 min. després es va tapar el dia, i no va para de fer vent i fred...

El dia següent ens vàrem haver de quedar allà perquè ens haviem deixat un fogonet al refugi anterior i ens el duien. I es va aprofitar per anar a un barranc, de 200m d'alçada.

5e dia Botnar - Husadalur(Thorsmörk)

L'únic dia que no ens va ploure en tot el dia. increible! El cami sortia de botnar, i anava baixant direcció els glaciars, tot el dia ens van acompanyar, i era increible. Varem creuar diferents ponts en els quals veies el riu al fons petitet i ferotge. Impresionant. Però al final després de trevassar tants rius amb ponts no ens podiem escapar, i quan ja estavem arribant, ens va tocar trevassar un riu grós com l'Ebre, que a més no podia tenir una única via no, havia de fer diferents ramals i creuar-los tots... Però és aventura i és el que buscavem. Just després varem trobar el primer i únic bosc de tot el viatge. Es un bosc de Bedolls(betula pendula) i està plegat de rovellons de cabra. Si hi aneu no mireu si són bons, perque ja ho vaig mirar uns quans cops i mai ho eren(snif....)

Al final varem arribar a Thorsmork, una recomanació no us deiexeu guiar pels cartells que diuen que a Husadalur hi ha botiga, perquè vam cometre l'error i ens vam trobar que lúnica botiga era la cuina d'aquell home que et venia el que havia comprat el dia abans. Thorsmork és un lloc increible on pots tenir la temptació d'abandonar ja que hi ha autobús, i a més es vau la gran esplanada que fa el riu fins practicament Selfoss(quasi 200km). Això si a Husadalur, us podreu fer un bany d'aigua calenta que entrarà de maravella.

6e dia Husadalur(thorsmörk) - Skogafoss(25km)

Cal dir que a Thorsmörk estàvem a 200m sobre el nivell del mar, aquell dia vam pujar a 1100m i vam baixar a 0m. El camí era increible, començava pujant pel riu fins al refugi més alt de Thorsmörk on ja començaves a pujar un caminet que no deixaria de pujar en tota l'estona. Passaries per zones en que la cresta era tan ample com el camí, de tal manera que caminaves amb 100 o 200m de caiguda. Després el camí passava per dues cascades gegantines enfrotades una a l'altra i separada per escassos 100m. Trobaves passamans per no anarte'n avall. (aquí les condicions atmosferiques van canviar) varem passar de tenir bon temps a tenir vent, pluja, neu i boira. De fet la nostra idea era dormir en un refugi que hi ha dalt del coll i no hi vam dormir perque ,a part de que el refugi estava fatal, vam veure impossible la possibilitat de plantar una tenda amb aquelles condicions. i varem agafar una pista que baixava fins a Skogafoss, i vam pagar un bon hostal on vam dormir 12 hores. Haig de dir que em vaig emocionar quan vam baixar per sota els nuvols i vam començar a veure el mar. Vam parar i ens vam menjar un bon pernil serrà que va ser la gloria. Una advertència final a cap mapa hi surt que a dalt del coll hi hagi glacera. Però certament el camí passa pel mig d'una glacera, que dificilment es farà sense grampons(nosaltres no en duiem i semblavem ballarines, era gel pur transparent i blau) és més si queies hi havia alguna esquerda per allà que feia bastant mal rotllo.